Najem oblačil bi lahko bila prihodnost mode

Osupljivih 235 milijonov neželenih kosov oblačil je bilo predvidoma zavrženih v okolje Združenega kraljestva (v nadalj. ZK) v letu 2017, medtem ko povprečen Američan odvrže približno 37 kg rabljenih oblačil letno. Pretirana uporaba in neizogibno odlaganje neželenih oblačil je postal zaskrbljujoč globalen problem. V mnogih primerih so ta oblačila celo nepotrebno odvržena, saj bi lahko bila popravljena ali reciklirana.

Cena odlaganja tekstila samo v ZK znaša približno 82 milijonov funtov letno, medtem ko je poraba oblačil zelo pomembna za ekonomijo v mnogih državah. Študija Britanskega modnega sveta je npr. odkrila, da modna industrija neposredno prispeva 28 milijard funtov v ekonomijo ZK in globalno kar 2,4 bilijona dolarjev.

Kljub temu, da so materialistične vrednote in razširjena želja po novem, ki jih združuje modno načelo za ustvarjanje in prodajo različnih stilov, zmanjšale funkcionalno vrednost oblačil, zaradi česar so zlahka odvržena. Vsako leto se proizvede neverjetnih 100 milijard kosov oblačil in od teh je 50% kosov hitre mode, ki se odstrani v le enem letu.

Dejstvo je, da zadnje številke kažejo, da je na svetu vsako sekundo odvržen en tovornjak tekstila. Ni presenetljivo, da je moda celo v modnem svetu razumljena kot neverjetno potratna.

Problem mode

 Moda in trajnost sta v preteklosti imela neprijeten odnos. Leta 2013 je katastrofa na trgu Rana v Bangladešu skupaj z naraščajočo zaskrbljenostjo glede delovne sile pokazala, da modna podjetja poskušajo popraviti svoje socialne in okoljske vplive, potrošniki pa so postali vedno bolj zaskrbljeni glede tega, kje in kako se izdelujejo oblačila. Čeprav moda postaja bolj etična, še vedno obstajajo resni pomisleki glede vpliva na okolje in prispevka k podnebnim spremembam.

Moda velja za eno najbolj onesnaževalnih industrij na svetu – od uporabe strupenih kemikalij do onesnaževanja vode in odpadkov. Približno 35% celotne količine mikrovlaken v oceanu prihaja iz oblačil in tekstila, kar pomeni, da je za ta način onesnaževanja močno odgovorna moda. Pričakuje se, da bo modna industrija do leta 2050 prispevala kar 25% k svetovnemu izpustu ogljikovega monoksida

Torej, kje je rešitev? Model krožnega gospodarstva si prizadeva preseči modni linearni model proizvodnje in ustvarjanja odpadkov ter zapreti zanko, predvideti odpadke in minimalizirati  vpliv na okolje. Čeprav si modne znamke prizadevajo, da bi omejile svoje prakse onesnaževanja in ustvarjajo ekološke ter okoljsko ozaveščene kolekcije, je še vedno potrebno omejiti obseg odpadkov, ki jih ustvarja moda.

Recikliranje je postalo pomembna pobuda za rešitev tega vprašanja. H&M ima na primer uspešen program za zbiranje neželenih oblačil svojih potrošnikov. Druge blagovne znamke uporabljajo reciklirane materiale za izdelavo oblačil. Blagovna znamka Patagonia, ki izdeluje oblačila za zunanjo uporabo, je na primer izdelala poliesterski flis iz recikliranih plastenk-

Medtem ko bi recikliranje lahko pripomoglo k kroženju gospodarstva predvsem z oblikovanjem odpadkov, je ta proces okoljsko problematičen. Recikliranje je energetsko intenzivno in lahko celo zahteva uporabo dodatnih surovin. Poleg tega pa sicer rešuje nekatera vprašanja v zvezi z vzdržnostjo mode, vendar ne obravnava ustrezno bistvenega problema, da potrošniki kupujejo preveč oblačil, čeprav se je povprečna količina nakupa oblačil zmanjšala za 36% od leta 2000. Predvsem moramo še enkrat premisliti, kako se moda prodaja, spodbujati potrošnike k manjši porabi in zagotoviti daljše življenjske dobe oblačil.

Ali je najem prihodnost?

WRAP, britanska agencija za učinkovito rabo virov, je opredelila lizing kot inovativen poslovni model, ki oblačilom daje daljšo življenjsko dobo, hkrati pa zmanjšuje porabo materiala in emisije ogljikovega dioksida. Nedavna raziskava, ki jo je izvedel Westfield Shopping Center v Londonu, je tudi predlagala, da bi najem oblačil postal ključni trend v prihodnosti.

Možna vrednost trga najema oblačil v ZK naj bi znašala 923 milijonov funtov, model pa je že dobro uveljavljen za nekatere izdelke, kot so jopiči ali poročne obleke za moške. Kljub temu je trenutno le peščica modnih podjetji, ki je sprejela model lizinga. Na primer v Mud Jeans lahko potrošniki zakupijo par ekoloških kavbojk in jih po enem letu obdržijo, zamenjajo ali vrnejo. Tudi podjetje Girl meets dress, ki je bilo v Veliki Britaniji ustanovljeno l. 2009 v skladu s prepričanjem, da bo ekonomija deljenega lastništva postala zastarela.

Tudi v ZDA je Rent the Runway postal pomemben igralec v modni industriji. Vsa ta podjetja temeljijo na spremembah, vendar se nedvomno soočajo z izzivi tradicionalnega modnega sistema, ki temelji na prodaji.

V Ameriki je Rent the Runway postal pomemben igralec v modni industriji. Ta podjetja temeljijo na spremembah, vendar se nedvomno soočajo z izzivi tradicionalnega modnega sistema, ki temelji na prodaji. Poleg tega pa potrošniki še niso povsem sprejeli novega sistema.

Raziskovali smo tudi potencial za najem oblačil med potrošniki. Ugotovili smo, da obstajajo priložnosti pri najemu luksuznih oblačil, vendar je hkrati obstajal jasen odpor pri najemu cenejših izdelkov, saj je le-te preprosto preveč enostavno kupiti.

Če želimo, da potrošniki sodelujejo, morajo biti najemnine poceni in dostopne, hkrati pa moramo izpolniti željo po novem. Potrošniki so načeloma odprti za spremembe in lizing bi lahko pripomogel k doseganju bolj krožne modne industrije. Vendar pa obstajajo vprašanja, ki jih je potrebno obravnavati – od prevoza do učinkov suhega čiščenja. Najem oblačil lahko zmanjša količino odpadkov in poveča življenjsko dobo oblačil, vendar je za doseganje bolj trajnostne industrije potrebna sistemska sprememba poslovne prakse in vedenja potrošnikov.

vir: https://www.weforum.org/agenda/2018/08/clothing-rental-could-be-the-key-to-a-stylishly-sustainable-fashion-industry/?fbclid=IwAR2IIb88EuJTEFl6OK0xDXG_xWKlSyDal03dQEo1JISsWKAbfMMNs1aP_MM

Najem oblačil bi lahko bila prihodnost mode

You May Also Like